CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, August 18, 2011

Kutulis Namamu - Bab 1 -


credit to google



ZARA mengetap bibirnya. Geram dan sakit hati saling bergaul rata di dalam dadanya. Cuba dikawal rasa itu dengan berlagak setenang yang mungkin. Namun, perasaan itu begitu ketara terpapar di wajahnya yang kemerahan.



 
“Kau tak puas hati ke?” Soal Nazim kasar. Cis, kurang ajar. Dasar pembuli!
 
Nazim menghampirinya yang duduk di kerusi. Lelaki itu memandangnya sinis. Zara mendongak membalas pandangan Nazim dengan tajam. Mahu tembus matanya kerana geram yang amat.

“Jangan kacau aku boleh tak?” Balas Zara kembali. Waktu itu kelas masih lenggang. Waktu rehat. Yang ada di situ cuma dia, Tiara, Nazim dan beberapa orang geng lelaki itu. Tiara, penolong kelas 5 Gemilang kaku di mejanya. Gerun untuk masuk campur walaupun dia kasihankan Zara. Dalam hatinya berdoa agar rakan sekelas yang lain cepat pulang dari café di bangunan yang bersebelahan.

“Woi perempuan! Kau ingat aku teringin sangat nak kacau kau? Boleh jalanlah,” Nazim ketawa. Lebih kepada mengejek bunyinya. Ketawa yang bagaikan dibuat-buat itu disambut oleh Rezal, Keifli dan Naim.

“Dah tu, yang kau rampas buku latihan aku kenapa? Bak sinilah!” marah Zara. Dia cuba mendapatkan kembali buku latihan Matematik Tambahan yang berada dalam pegangan Nazim. Lelaki itu mengelak.

“Melawan pulak kau ni ye?”

Zara mencebik. Apa, mentang-mentang kau anak orang kaya, aku tak boleh lawan kau ke? Kau ingat, kau lelaki aku perempuan, suka hati kau aje nak buli aku?

“Apasal mulut kau mencecet macam murai kena ikat mulut ni? Tak puas hati? Hahaha…”

“Kau tu yang sebenarnya tak puas hati dengan aku kan? Dah takde modal lain ke ha? Balik-balik buku aku juga yang kau rembat?”

Zara menghamburkan rasanya. Lantaklah apa pun yang terjadi. Nazim semakin menjadi-jadi. Masuk kali ini, sudah empat buah bukunya menjadi mangsa lelaki kurang siuman itu. Entah apa nasib buku latihan Bahasa Melayu, Sejarah dan Matematik Modennya. Puas juga dia beralasan dengan guru bagi matapelajaran tersebut. Alih-alih, duit tabungnya juga yang mengalir keluar bagi mendapatkan buku latihan yang baru.

“Bisinglah kau ni. Okeylah, kita balik kepada tujuan utama ye,” Nazim lempar buku kepada Zara. Nasib gadis itu sempat sambut. Dasar tak hormat ilmu! Marah Zara cuma di dada.

Lelaki berambut ceracak gaya penyanyi Barat itu menarik kerusi menghadapnya. Lagaknya persis polis yang cuba menyoal siasat pesalah. Mereka diam seketika.

“Selama ni, kau kan yang jadi tali barut Cikgu Amin.”

Tuduhan Nazim membuatkan Zara tersenyum kambing. Tak habis lagikah lemparan itu terhadapnya?

“Kau tuduh aku ni, ada bukti ke?”

“Habis, siapa lagi yang selalu sangat keluar masuk bilik dia? Muka kau ajelah. Setiap kali tu jugaklah aku kena masuk bilik disiplin.”

“Kau yang buat salah, kau nak babitkan aku pula. Kalau tak nak masuk bilik disiplin, jagalah sikit perangai setan kau tu.”

“Kau ni siapa nak ajar-ajar aku? Hah?”

“Bila masa aku nak mengajar kau? Takde masa okey?” Balas Zara bersahaja. 
 
Wajah Nazim sudah berubah. Merah menahan perasaan yang ingin meletup. Kalaulah yang berada di depannya kini seorang lelaki, pasti sudah lama penumbuk hinggap di mulut celupar itu.

“Kau sengaja cari fasal dengan aku kan?”

Zara terasa ingin ketawa pula. Namun cuba ditahannya. Aku yang sengaja cari fasal? Nazim memang tak sedar diri. Tak sedarkah selama ini lelaki itu yang selalu mencari dan mencungkil kesalahannya yang dia sendiri kadang-kadang tidak tahu. Perasan betul. Dia ingat semua perkara hanya berkisar dan berkait dengan dirinya sahajakah?

“Untuk pengetahuan kau, wahai Nazim, masalah kau keluar masuk bilik disiplin ke, bilik pengetua ke, langsung tak berkait dengan aku. Macamlah aku ni takde kehidupan selain nak report fasal hal kau aje.”

“Kalau bukan sebab mulut kau, siapa lagi? Kau seorang aje yang selalu jumpa Cikgu Amin,” Nazim mula menuduhnya.

Lelaki itu sudah berkurang kesabarannya. Mengingatkan dirinya yang digantung sekolah selama beberapa hari disebabkan laporan bahawa dia yang bertanggungjawab memulakan pergaduhan dengan beberapa orang pelajar sehinggakan ada yang ingin bertukar sekolah. Walaupun pergaduhan itu menjadi rahsia antara yang terlibat, namun ada laporan telah sampai ke telinga guru disiplin sekolah itu menyebabkan watak utamanya Nazim digantung sekolah. Paling menyakitkan hatinya apabila dia terpaksa menadah telinga mendengar leteran kedua orang tuanya selama berhari-hari. Lebih malang lagi, janji papanya, Datuk Aqram untuk menghadiahkannya sebuah kereta terkubur begitu sahaja selepas peristiwa tersebut.

“Bercakap dengan kau ni tak ubah macam aku bercakap dengan budak kecil. Buang masa. Suka hati kaulah nak fikir apa pun.” Zara sudah bosan. Seratus kali diulang bahawa dia tiada kaitan dan tidak berminat dengan hal Nazim sekalipun, lelaki itu tetap ingin menyalahkannya.

“Zara, Zara. Kau memang silap besarlah sebab cari fasal dengan aku.”

Oh, Nazim sudah mula mengugutnya. Zara sedia melawan kerana dia tahu tiada salahnya di situ. Lelaki itu yang bermasalah sebenarnya.

Nazim tersenyum seketika kepadanya. Zara pandang sekilas sahaja. Malas dilayan perangai tak matang itu.

“Tak mengapalah wahai Zara. Hari ni mood aku baik sikit. Jadi, kita stop sini ajela. Tapi, aku harap kau jaga sikit eh. Langit tak selalunya cerah.”

Ceh, nak berdrama pula mamat ni. Apa-apa ajelah Nazim oi. Tak berbaloi layan perangai budak-budak kau tu.

Nazim pandangnya atas bawah. Lelaki itu kemudiannya berlalu pergi ke mejanya yang terletak di belakang sekali. Seketika, terdengarlah suara-suara sumbang Nazim, Rizal dan Naim yang sesekali disampuk Keifli.

“Nikmat sangatlah tu mengejek aku. Terencat!” Gumam Zara sendirian.


** Saya budak baru belajar. Tiba-tiba tangan gatai nak menaip. Semoga idea mencurah2 datang dan kerja ini tidak terbelangkai separuh jalan. Amin... **